Dietten din virker ikke bedre enn andre, men den virker

Burger klar til servering

I disse dager (typisk januar ikke sant..) ser vi at det er mye oppmerksomhet rundt trening, slanking og kosthold i media generelt og i bloggsfæren spesielt. Den ene bloggeren etter den andre kaster seg igang med nyttårsforsettet og deler erfaringer og ideer på bloggen sin. Ofte ledsaget av lovprisning av den ene eller den andre dietten, som ofte presenteres som «den beste» dietten. Vel-beklager å ødelegge illusjoner altså, men dette er renspikka tullball fra ende til annen.

Lavkarbodiett, fettdiett,proteindiett-det er ett fett rett og slett.

Nå er det ikke sånn å forstå at disse diettene ikke virker-for det gjør de. De virker alle sammen. Og ganske nøyaktig like bra. Når man kombinerer med trening og får i seg mindre energi enn man forbruker så går man ned i vekt på alle disse diettene-akkurat som man gjør med samme forutsetningene UTEN å gå på diett i det hele tatt. Hovedforskjellen er kanskje at noen av disse diettene er krevende å følge sett opp mot et «normalt» norsk kosthold, dette gjelder særlig de mer ekstreme variantene av lavkarbodiettene.

Poenget er så enkelt som dette:
Når personer som ikke tenker over hva de spiser og er lite aktive tar seg sammen og tenker over hva de spiser og begynner med fysisk aktivitet så går de ned i vekt. UANSETT

Dette poenget ble glimrende illustrert i artikkelen » Diets with high or low protein content and glycemic index for weight-loss maintnance» i New England Journal of Medicine, og i studien «They all work when you stick with them» i Nutrition Journal. Man kan også trekke konklusjonen at hvor vanskelig en diett er å holde fast ved er avgjørende for hvor godt den virker på sikt. Altså vil dietter som krever mye tid,planlegging og kanskje penger over tid være lite effektive fordi man ikke klarer å følge dem opp lenge nok. Forsvarlig vekt er ikke noe man blir ferdig med etter vektnedgang, det er et livsprosjekt.

Uansett hvordan man snur og vender på det er all slanking og vektnedgang avhengig av et enkelt fysiologisk faktum:
Du legger på deg dersom energiinntaket overstiger energiforbruket, du går ned i vekt dersom energiforbruket er høyere enn energiinntaket.

Det vesentlige for de aller fleste som vil ned i vekt vil derfor være to ting:
1.Reduser energiinntaket ved å luke ut «unødvendig» inntak av mat/snack med mye kalorier
2.Øk den fysiske aktiviteten for å øke forbrenningen.

Det er essensiellt ved slanking å ha en noenlunde oversikt over hvor mye kalorier det du spiser inneholder- og det finnes heldigvis mange apper idag som gjør dette for deg på en enkel måte.

Tips til å holde treningen igang finner du her

Kilder på nett:
nutritionj.com/content/7/1/34 «They all work when you stick with them»
ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/ «Diets with high or low protein content and glycemic index for weight-loss maintnance»

33 Comments on Dietten din virker ikke bedre enn andre, men den virker

  1. For svært mange tror jeg at å kutte junk&snop ville gjort den store forskjellen alene, ihvertfall om man dro på med litt lett mosjon i tillegg….

  2. Ja helt enig 🙂 Det er klart noe i det med å snu tankegangen på at man også går ned i vekt. Men jeg har generelt tro på at å kutte ut det meste av sukkeret og spise sundt ellers også hjelper en god del

  3. Fornuftig innlegg! 🙂 Hjelper ikke å ha funnet den perfekte dietten om man ikke greier å holde seg til et fornuftig opplegg over tid. Så sant så sant!

  4. Du har selvsagt helt rett Eivind, artikkelen min er basert på kilder som går ut fra generelle studier. Individuell tilpasning til deitt/kosthold må selvsgat gjøres, f.eks i forbindelse med sykdom,treningsmengde, personlig smak etc 🙂

    De beste dietten vil selvsagt være den man klarer holde seg til!

  5. eivind // 21/01/2011 at 8:51 am //

    De viktigste faktorene ved maten man velger er at det er man man synes er god og som metter godt. 3 nøkler ift metthetsfølelsen er:
    – Protein metter mest
    – Lavt karboinntak og høyt fettinntak reduserer sult
    – Inntak av matvarer med lav GI fører til lavere totalt kaloriinntak
    Jeg vil vell ikke si at det er ett fett hvilken diett man velger, noen dietter er bedre enn andre ut ifra kjønn, alder, hvor mye man rører seg, sykdommer man har etc. Eks tåler en idrettsutøver bedre en karbohydratrik livsstil siden trening bedre insulinfølsomheten og musklene forbrenner sukker effektivt. En med metabolsk syndrom har ofte store fordeler av å følge lavkarbo\høyfettdiett. For sedate med diabetes 2 er lavkarbo definitivt å anbefale pga dårlig insulinfølsomhet. Menn tåler høykarbodietter bedre enn kvinner pga muskelmasse som binder opp «sukker» etc. En nyresyk bør ikke følge en høyproteindiett etc. Hvis ønskelig kan jeg finne plenty med kilder 🙂

    Den beste dietten\livsstilen er den du kan følge over tid og trives godt med som samtidig lar det oppfylle målene dine 🙂

  6. Jimbo // 18/01/2011 at 6:41 pm //

    Spar deg, Morten. Jeg var selv overvektig og gikk ned 45 kg på vanlig kosthold. Ikke var jeg sulten, unnet meg stadig vekk noe godt og raste ned i vekt. Og ja, jeg trente, daglig, 7 ganger i uken! Dvs. HVER DAG!

    Jeg spiste altså sunt og variert, koste meg med litt snop en gang iblant, noe som aldeles ikke er fyfy når man er flink ellers. Jeg kjenner også til å mange andre som har gått ned på samme måte, uten å føle den fæle sulten som noen sliter med.

    Det er ikke sånn at bare fordi noen sliter med sult når de skal ned i vekt på lavkalori, ja, da sliter ALLE med det.

  7. Bjørn Larsen // 18/01/2011 at 11:44 am //

    Jeg er ikke enig med dem som sier at det ikke er viktig hva man spiser! De fleste er enige i at det er viktig å spise sunt. Men hva er sunt? Når man spiser det som faller en inn, vil det sansynligvis gi et utslag på helsen før eller siden. Når man er ung tenker man ikke så mye på dette for sykdom å plager kommer senere i livet og man tror at slike problemer gjelder bare andre. Noen råd:
    1 ikke kjøp noe mat i butikken som din bestemor ikke gjennkjenner Aldri spis den skosmøringen som kalles margarin. kjøp aldri mat på bensinstasjon, lag maten din selv av gode råvarer.

  8. Godt å høre Bjørn 🙂

    Og det er et godt poeng du kommer med, kosthold er en livstidssak, ikke et vårprosjekt slik det dessverre er for mange. I den ene undersøkelsen jeg linker til ble dette dratt frem som en særlig viktig faktor med tanke på langvarig vektnedgang, fordi svært mange falt av underveis. MAnge oppga at diettene var for tidkrevende, dyre og vanskelige å holde sge til som årsak-og dette må man også ta med i betraktningen når man velger diett.

  9. Bjørn Larsen // 18/01/2011 at 10:11 am //

    Admin Jeg er enig med deg. Du kan f.eks spise 20 egg om dagen og rase ned i vekt Problemet er at en slankekur eller såkalt diett ikke varer evig.Jojo slanking har de fleste vært med på med resultat å veie litt mer etter vær gang.Når jeg skriver om Lchf så mener jeg et kosthold for resten av livet. riktignok strengt med maks 20-30 karbs om dagen i begynnelsen men når du har kommet til normalvekten kan man gå opp til ca 72 karbs daglig (i følge dr.Lutz)Selv var jeg57 år meget syk 2 hjerteinfarkter og diabetes type2 og avhengig av 200IE insulin daglig, stiv i kroppen orket knapt å stå opp. Nå 18 mnd senere 20 kg lettere, har sluttet me dinsulin og løper opp de 4 etagene til legekontroll. Mine kolesterol ,langtidssukker, triglyserider og andre prøver er blitt som de skal, helt fine.

  10. Jeg sier ikke at lavkarbodiett er ekstremt, men det finnes ekstreme måter å utføre den på som ikke er heldige-som for alle andre dietter.

    Forøvrig er vi nå litt inne på det som er hovedpoenget i artikkelen min- at det ofte legges for mye vekt på HVILKEN diett man bruker, når det viktige er at man blir bevisst på hva man spiser 🙂

  11. uansett hvilken diett man blir anbefalt og treningsprogram man følger er det ikke alle de virker på og resultatet er null vektreduksjon ;(

    Mvh
    kraftig medisinert hypothyreotiker

  12. Bjørn Larsen // 18/01/2011 at 9:56 am //

    Det er ingenting som er ekstremt med en lavkarbodiett.Man spiser Kjøtt,fisk Masse grønnsaker av den typen som vokser over jorden(lite gulrot kålrot og potet)De fleste spiser melkeprodukter som ost, smør og seterrømme.Man spiser en del bær og nøtter.Og alle spiser seg mette hver dag uten å telle kalorier Mange blir friske eller friskere av Diabetes metabolsk syndrom, fibromyalgi og reumatisme, mm
    Hvis du vil vite mer om lavkarbo søk på sidene til kostreform ved overvekt og sukkersykdommer, Bloggen til Lena Beatrice, Kostdoktorn og Annika Dahlqvist. Oppskrifter finner du på bloggen til En sunn familie.

  13. Bjørn:
    Det er helt sant, men poenget mitt er jo at overvektige går ned uansett hvilken diett de velger 🙂

  14. Jeg er helt enig Pattaya, vi bruker for mye ferdigmat og halvferdige tilsetninger. Rent kjøtt, grønnsaker/frukt og junk bare en gang iblant i helgene så klarer de fleste seg godt vil jeg tro 🙂

  15. Bjørn Larsen // 18/01/2011 at 9:41 am //

    De aller fleste overvektige går ned i vekt med et LCHF kosthold. De som gir opp eller sliter fælt de første ukene er sukkeravhengige og det blir nesten som å slutte å røyke.De som kommer seg igjennom sukkeravhengigheten får et mye enklere liv med å spise seg mett hver dag ved å spise 2-3 ganger daglig. Aldri mer lavt(eller høyt)blodsukker.
    For de som ikke tror at man kan trene på et lavkarbokosthold og bygge muskler, kan jeg fortelle om skiskytteren Bjørn Ferry. som ble OL mester på slik diett.
    eller verdensmesteren i triatlon, Jona Colting.

  16. PattayaBoB // 18/01/2011 at 9:39 am //

    Man kan jo ta en titt mot syd-øst asia. Ikke så ofte man kommer over smellfeite folk der akkurat. Kostholdet består jo da også for det meste av frukt, grønt og en masse krydder. Krydder/urter i forskjellige former og innpakninger er jo snart blitt glemt til fordel for E-stoffer i norge. Kanskje på tide å ta tilbake litt av det naturlige?

  17. Bjørn Larsen // 18/01/2011 at 9:29 am //

    I et land jeg vet om, levde 100% av befolkningen på en LCHF(low carb high fat)kosthold. Diabetes og hjerte/kar sykdommer viste ingen hva var.Alle var Slanke og ingen gikk på treningsenter. Både kontorister og tømmerhuggere var like slanke.Ingen kjøpte ferdig prosessert mat og ingen margarin. ingen chips og cola. Folk elsket koteletter med fettrand, ekte smør og rømme. I motsetning til Norge 2011 som spiser ca 40 kg sukker pr person årlig. spiste man der i det lille friske landet ca 0,2 kg sukker pr årDette lille paradiset av et land var Norge ca 1700

  18. Gro:
    Helt enig, fett gir god smak 🙂

    Men det er ikke likt for alle hvordan man reagerer på dietter/kosthold. personlig må jeg ha endel karbohydrater særlig etter trening ellers går jeg rundt i ring utover kvelden etter en økt, uansett hvor mye proteinrik og fettrik middag jeg spiser 🙂 Dette er individuelt, jeg vet også at mange (særlig jenter virker det som) reagerer positivt på lavkarbodiett når det gjelder problemer med oppblåst mage og dårlig fordøyelse.

    Det essensielle her er at man finner dietten eller kostholdet som fungerer for seg, ikke den som anbefales mest av andre. Det viktige er og blir at man reduserer det totale energiinntaket kontra forbrenningen.

  19. Morten-gratulerer med bra vektnedgang 🙂
    Lavkarbo er en vanskelig diett å følge over tid, særlig fordi så mye «vanlig» mat inneholder relativt mye karbohydrater. For folk i en familiesituasjon er å holde seg unna f.eks vanlig ris,pasta,poteter osv ikke noe som er enkelt over lengre tid. Hvis du leser kildene jeg oppgir vil du se at dette er et vesentlig poeng. Det er ikke særlig vanskelig for ellers friske folk å gå ned 10-20kg, men å holde seg der er noe annet.

    Pizza,chips etc bør man jo holde seg så mye unna som mulig uansett hvilken diett man bruker, ingen dietter som «tillater» slikt, ikke engang de mer ekstreme variantene av fettdiettene vil ha junk i kroppen din.

    Et annet problem med lavkarbodiett er at endel misforstår og tyner lagrene sine altfor mye-de tømmer glykogenlagrene i musklene og leveren og er fornøyd med å ha gått ned i vekt, samtidig som treningen jobber mot dem og kroppen fordi de ikke tilfører kroppen nok energi og næring etter trening.

    Og så er det jo også slik at vi reagerer forskjellig på dietter/kosthold, og at du responderer bra på lavkarbo er jo flott, men det er ikke dermed sagt at det vil være slik for alle 🙂

  20. MArius:
    Jeg er ikke imot noen av diettene 🙂

    Poenget er enkelt: Det er ikke HVILKEN diett man velger som er avgjørende, men at man får et lavere energiinntak enn man forbruker-da går man ned i vekt.

  21. … Dessuten er fett IKKE godt. Sukker, derimot 😉

  22. Jeg vil si at den rette «dietten» er den som du ville anbefale både til den som trenger å gå ned i vekt, men også til den som trenger å gå opp i vekt.

    Spis sunt og tren.

    For å kunne holde ut med dette må en finne mat en liker og trening en liker.
    Folk er forskjellige og noen sparer inn flest karbohydrater på mat mens andre er så glade i sjokolade at de gjerne jogger en tur for å få en bit. Så da fungerer vel det for dem.
    Lavkarbo meg her og lavkarbo meg der- funker for noen, men passer ikke alle.

  23. @Morten

    Du har så helt rett, det er så mange som ikke ser poenget. Gratulerer med fin nedgang.

    En føler deg mettere med samme kaloriinntak på lavkarbo- som på lavkalorislanking, derfor klarer en å holde ut, kanskje ender det opp med mindre kaloriinntak også. Dessuten smaker maten bedre med lavkarbo i og med at en får i seg mer fett. Mye god smak i fett.

  24. Morten // 17/01/2011 at 9:08 pm //

    Jeg er ikke enig i din enkle tilnærming til dette.

    Problemet med en diett hvor du trener mer uten å endre kosthold er at du blir mer sulten av å trene, slik at du spiser mer pizza, potetgull osv. Problemer med vanlige lavkaloridietter er at du blir så sulten at du sprekker. Blodsukkeret blir lavt og du robber nærmeste 7/11 i ren dyrisk kalorijakt.

    Poenget med lavkarbodietter er at sultfølelsen reduseres så mye at det ikke er vanskelig å ikke spise for mye. Slik er det for meg, ned 20 kg fra litt kvapsete til tynn. Tenker aldri på hvor mye jeg spiser, bare hva jeg spiser. Det er noe helt annet å nekte seg kalorier på ustabilt blodsukker som man får med mye sukker og hvetemel… Jeg har jevn energi hele dagen og trenger bare spise to-tre ganger.

    Alltid når slanking diskuteres er det en viktigper som skal poengtere at «det bare er å spise mindre enn du forbruker». Ja, og det er drit vanskelig, bortsett fra på lavkarbo.

  25. Marius // 17/01/2011 at 8:59 pm //

    Men hva er egentlig poenget ditt her? Hvis noen lever lavkarbo og går ned i vekt av det så er vel det bare bra?

    Husk at du ikke skal blande lavkarbo og ketogen diett. Lavkarbo betyr bare at du lever på 20-150 kh om dagen.

    Velger man en ketogen kost betyr det bare at du skal spise rene kjøttprodukter, meieriprodukter og karbohydratene skal komme fra grønt. Mange føler veldig overskudd og får mye energi når dem kommer i ketose. I tilegg minsker sult følelsen som gjør at du spiser mindre. I tilegg skal man spise mye mer fett som gjør at du holder deg mett lengre. Du slipper bloduskkerstigninger og fall og derfor er det lettere å ikke tryne i sjokoladebollen om kvelden.

    Lever du på litt mer kh så velger du fullkornspasta, knekkebrød, to små poteter og mer grønnsaker feks.

    Dette er ikke noe mer hokuspokus enn du skriver over her, men jeg klarer bare ikke helt å få tak i hva du mener her? Er du imot lavkarbo? Eller er du for om det funker? hehe

  26. Olemann // 17/01/2011 at 7:20 pm //

    Jobber du på kontor og sitter mye stille og bare snur deg litt i stolet for å hente utskriften du tar ut ofte?

    Flytt skriver godt unna kontorpulten og løp bort til skriver i stedet (for at det å gå ikke skal gå ut over arbeidsgivers krav om effektivitet).

    gevinst? Du øker faktisk din gjennomsnittlige fysiske aktivitet på døgnbasis og derved energiforbruket.

    Og siden du kanske også går ned i vekt vil du kanske fungere et par ekstra før hjerteinfarkten gjør deg om til NAV-kunde eller arbeidsgiver taper investeringen sin i deg som en arbeidsmaskin pga. dødsfall.

    (Som arbeidstaker er du for arbeidsgiver kun en maskin som det er viktig å pumpe mest mulig arbeidsinnsats av før du dør)

  27. Svein:
    Ja men det problemet er det litt politisk ukorrekt å ta opp, særlig i januar 🙂
    For en ting er å øke i vekt, en annen ting er å gjøre det riktig 🙂 jeg antar du tenker på vektøkning i forbindelse med styrketrening og ikke som rent midjefett og da kan det være utfordrende å få i seg nok kalorier på rett måte deersom man vil opp i vekt samtidig som man trener hardt .
    Gymgrossisten selger jo blant annet whey-protein som jeg brukte den tiden jeg trente mye styrke og skulle opp i vekt, og det var jeg meget fornøyd med. Du kan jo sjekke denne etter-trenings milkshaken, den funker !
    https://manneblogg.no/deilig-etter-trening-milkshake-mprotein/

  28. Roy:’
    Det er jo både sant og ikke sant-avhengig av utgangspunkt og målsetning 🙂 Personer i vanlig aktivitet vil komme langt med et «perfekt» kosthold både for moderat vektnedgang og en stabil vekt. På lang sikt derimot har jevnlig trening vel dokumenterte store helsemessige fordeler utover de knyttet direkte til vekten-jeg tenker bla på forebygging av ledd&muskelproblemer, forebygging av hjerte&kar sykdommer og også fordeler med tanke på humør og mental helse generelt.

    Når det gjelder mengden trening er jo det noe som vil være svært avhengig av personen- studier viser at for personer med svært lavt aktivitetsnivå vil selv små mengder treninmg-som korte gåturer hver dag-ha en stor helsemessig effekt i starten. For personer som er aktive men ikke trener vil derimot ikke korte gåturer ha særlig effekt. Treningen må også tilpasses den enkeltes evner og helse- det verste jeg ser er når overvektige anbefales å starte med geriljakardio for å gå ned i vekt. En sikrere måte å drepe enhver treningslyst på kan jeg vanskelig se for meg 🙂

  29. Charter-Svein // 17/01/2011 at 6:43 pm //

    Èn ting er å gå ned i vekt, men å gå opp i vekt er så mye mye vanskeligere. Spesielt for de med høy forbrenning.

    Anbefaler alle å bruke Gymgrossisten til de som skal ha utstyr og kostholdstilskudd til trening, som nevnt over her! 🙂

  30. Det hjelper ikke med perfekt kosthold dersom man ikke trener hver dag!

  31. Takker for det, håper det blitt debatt her nå 🙂

  32. Hei, Magne fra VG Nett her. Nå har jeg lagt inn innlegget ditt som en av dagens anbefalinger på Lesernes VG.

3 Trackbacks & Pingbacks

  1. De nye kostholdsrådene 2011 | Manneblogg
  2. Topp 11 kvinner med former | Agurkposten.no
  3. Livsfarlig snarvei | Manneblogg

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.