Review Karmøygeddon Arctic 2011

Da var det på tide med tredje Karmøygeddonarrangementet på relativt kort tid for min del. (Karmøygeddon 2011 og L.A.Guns tidligere i sommer/høst). Som alltid med store forventninger-ihvertfall til arrangementet skred jeg på stødige skritt mot Dikselen og Byscenen relativt tidlig på lørdagskvelden. Å droppe vorspielet og begynne ute kan forøvrig anbefales, så får man preiket litt med resten av horden også før øresusen og alkoholen gjør sitt inntog. For min del var det nokså uvanlig med 3 band hvor jeg helt ærlig ikke hadde peil i det hele tatt før jeg ankom, men med en åpen innstilling, endel øl og Johnny&Co som ballast blir det jo bra det meste.

Kveldens underholdning ble besørget av Insense, Djerv og Tyr i den rekkefølgen, og det ble bra med folk utover kvelden også….

INSENSE
Osloband jeg ikke hadde hørt før, noe som vel er mest min egen feil tenker jeg, tråkker litt mye i gamle stier på anlegget. Vet ikke helt hvordan jeg skal klassifisere Insense, det var «variert» med både harde og melodisøe partier, jeg falt ikke helt for vokalen noe som kan skyldes lyden men bandets musikk og teknikk var det ihvertfall ikke noe å si på. God start.

Insense foto:karlingestumo

Djerv
Nok et ukjent band for meg altså, med tidligere Animal Alpha vokalist Agnete Kjølsrud i spissen. Og den dama kan synge. Den dama kan virkelig synge. Og så en sånn herlig «attitude» som man blir litt mo i knærne av, ihvertfall om man liker damer med ben i nesa og ben herfra til dit..hahm… Dette var enkelt og greit knallbra god rock, musikalsk kanskje på grensen til metal uten at den grensen er så veldig viktig sålenge det funker-og det gjorde det til gagns. Legg til som nevnt en god dose sjarm og erfaring fra Agnete så var dette en skikkelig høydare for min del ihvertfall!

Djerv starter opp foto:karlingestumo

Djerv foto:karlingestumo

TYR
Færøysk band jeg hadde hørt endel bra om fra Karmøygeddon 2009, og de skuffet ikke. Bra metal, er litt usikker på om jeg tør sette «vikingmetal» lappen på de men vi er i det området ihvertfall. Høyt tempo, høy promille og en fin avslutning på kvelden. Av naturlige årsaker er jeg bittelitt tåkete på detaljene rundt denne siste delen av kvelden men jeg endte opp helt fremme så jeg er ganske sikker på det var bra…

Tyr! foto:karlingestumo

Til slutt tenkte jeg å si noen ord om det sosiale-det er jo ikke til å legge skjul på at dette betyr mye på disse arrangementene. Og det sosiale er jo ALLTID bra når det samles noen hundre metalfolk på en og samme plass…. For egen del så koste jeg meg ihvertfall glugg ihjel, selv om jeg i ettertid innser at jeg kanskje skulle sluttet litt tidligere med å bestille en shot pr.øl…. Det er LITT pinlig når man ikke kjenner igjen folk man burde kjent igjen og sier ting som «har ikke vi vært på konsert sammen før» til folk som har stått på scenen når du var på konsert…jaja.

En annen ganske unik ting på Karmøygeddon arrangementer er at man gjerne kan påtreffe artistene ute blant den gemene hop-igjen-det er en fordel å henge litt med, så man unngår å si ting som «jeg aner ikke noe om *bandnavn*» til bandmedlemmene uten å være klar over det….

Og man kan ikke annet enn å bli imponert når 200 røykere, de fleste med enten nagler, patronbelte ,store piercinger eller flere av disse klemmes sammen på ca 30kvm røykeareal uten at det oppstår verken håndgemeng eller uheldige sammenkoblinger…. Såvidt jeg kunne bedømme var alle sammenkoblinger av det frivillige og koselige slaget, ihvertfall før jeg tok til vett og pakket meg hjemover sånn omtrent litt etter at jeg gikk over grensen til å spise rullekebab.

Nok en gang stor takk til Johnny og resten av gjengen for en strålende kveld!

Del denne artikkelen med andre:

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail