De nye kostholdsrådene 2011

Røkelaks med kremost

Laks er sunt og godt!

I går la helsemyndighetene frem nye råd om hva du og jeg skal spise for å holde oss sunne og friske.

Som alltid interessant lesning og debatten blusser jo opp hver gang disse kostholdsrådene skal diskuteres. Den første feilen mange gjør er å se på kostholdsrådene som en diett for overvektige-det er de ikke! Dette er råd ment for et langvarig kosthold som skal holde deg frisk og stabil i vekt. Dette er ikke slankeråd eller diett for folk med sykdom. Tilhengerne av den ene og andre dietten hiver seg selvsagt på debatten men som jeg har skrevet om før-det er et fett hvilken diett du bruker!


De viktigste endringene er at det oppfordres til å spise mindre «raske» karbohydrater, mindre rødt kjøtt(inkl. svin) og mer frukt,grønnsaker og bær. Også behovet for å spise fisk trekkes mer frem og konkretiseres, faktisk til såpass mye som 300-450gram ren fisk hver uke, hvor ca 200gram bør være fet fisk. Dette er ikke overraskende, ettersom det hele tiden blir mer og mer tydelig i studier hvor sunt fisk faktisk er.

Etter min mening burde myndighetene nå se på hva som kan gjøres for å gjøre det enklere for folk flest å spise sunnere! Det er et paradoks at melk anbefales mens sukkerdrikker er fy-fy, samtidig som en liter Cola koster mye mindre enn en liter skummetmelk! Det burde være mulig å differensiere matprisene gjennom endringer i avgiftene for å dreie forbruket vekk fra sukker og ferdigprodukter og over på sunnere mat. Å fjerne momsen på frukt&grønt hadde vært en start, samtidig som man la på avgiftene på sukker.

Her er Helsedirektorates nye nøkkelråd for et sunt kosthold:
– Spis minst fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag.
– Spis grove kornprodukter hver dag.
– La magre meieriprodukter være en del av det daglige kostholdet.
– Spis fisk til middag to til tre ganger i uke. Bruk gjerne også fisk som pålegg.
– Velg magert kjøtt og magre kjøttprodukter. Begrens mengden bearbeidet kjøtt og rødt kjøtt.
– Velg matoljer, flytende margarin og myk margarin, fremfor hard margarin og smør.
– Velg matvarer med lite salt og begrens bruken av salt i matlagning og på maten.
– Unngå drikke med mye sukker til hverdags. Velg vann som tørstedrikk.
– Ha en god balanse mellom hvor mye energi du får i deg gjennom mat og drikke, og hvor mye du forbruker gjennom aktivitet.
– Se etter Nøkkelhullet i butikken. Dette er en merkeordning som oppfyller ett eller flere av disse kravene: mindre og sunnere fett, mindre sukker, mindre salt mer kostfiber og fullkorn.

19 Comments on De nye kostholdsrådene 2011

  1. Kim Helberg // 31/03/2011 at 2:09 pm //

    Synes alltid det er like festlig når folk som tydeligvis har åh-så-god greie på kosthold føler for å plastre kunnskape sin utover nettet. Har selv type 1 diabetes, og har over de siste 3-4 årene lest nok faglitteratur rundt kosthold, hormonbalanse, sykdomsbehandling ol. til å glatt sette både ernæringsfysiologene og diabeteslegene og -sykepleierene ved Vestfold Sentralsykehus bom fast. (Dog, ingen har vel noengang anklaget de ansatte der for å være verdens mest kompetente innen det de driver med.) Jeg har som sagt diabetes så det er ikke lek for min del; det er lær eller dø (etter blindhet, amputasjoner, og nyresvikt).

    Når det er sagt skal jeg dra frem et par punkter ved disse «kostrådene» som virkelig er åpenlyst idiotiske for enhver som gidder å gjøre et modikum av research.

    «- Spis minst fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag.»

    Ok, bær og (de fleste) grønnsaker er absolutt bra å få i seg. Noe vitaminer og mineraler, masse antioksidanter. Men frukt..? Noen andre enn meg som har sjekket næringsinnholdet på «butikkfrukt»? Til informasjon har frukt omtrent samme næringsinnhold og nytteverdi som sukkerbrus. Påstanden min er ikke lett å svelge? Nei vel, sjekk det på næringsinnhold.no

    «- Spis grove kornprodukter hver dag.»

    Samme poeng som over. Korn er fuglemat, ikke mat for pattedyr. Næringsinnholdet er nesten utelukkende karbohydrater som uansett hvor «grove» de er blir omdannet til reneste sukker av fordøyelsen vår. Hvorvidt du spiser 100g sjokolade (~50% sukker) eller 100g brød (~40-50% karbohydrater, som alt omdannes til sukker) utgjør bare en forskjell i hodet på Statens Ernæringsråd og hyklere som professor Christian Drevon som bruker tittelen sin til å tjene fete penger på Vektklubben ol.

    «- Se etter Nøkkelhullet i butikken.»

    Ja.. gå i butikken og kjøp deg Nøkkelhullsmerket Grandiosa og lett-produkter der naturlig fett er erstattet med E-stoffer og stivelse fra korn, mais og potet. Spis en-to middagsporsjoner fisk i uka, mest mulig frukt og korn** og hold deg unna alt som heter naturlig fett og kjøttmat*, så skal du se du blir slank og sunn!

    Hurra for Ernæringsrådene.

    *det arten vår og våre forfedre i hovedsak levde av i flere 100-millioner år før landbruksrevolusjonen for ubetydelige 10 tusen år siden

    **som består nesten utelukkende av sukker og karbohydrater som blir til sukker i kroppen

  2. Namnam,mat. // 07/03/2011 at 4:12 pm //

    Maten smaker ihvertfall best når vi får den fra butikken og ikke fra søppeldynga,sånn som mange steder i Asia og Sør Amerika.

  3. bra innlegg!

  4. Det er vel // 02/02/2011 at 6:57 pm //

    kostholdsrådene som sådan som skaper overvekt. Hadde folk faktisk fulgt de (og her betinger jeg at brus og snop ikke inntas i tillegg eller som substitutt) og holdt seg innenfor vedlikeholdsbehovet for kcal ville alt vært flott. Det som imidlertid er en farse, er myndighetenes råd for akvititet daglig. 30 minutter – kødder du? Når vi vet at dette er noe 6/10 ikke engang orker (6/10 nordmenn går ikke i 10 minutter sammenhengende i løpet av en uke), er det ganske latterlig å klage på karbohydratene i brød og potet plutselig skulle være forferdelig.

    Nei, folk mangler totalt ansvarsfølelse og følelse for hvor mye og hva de faktisk får i seg hver dag.

  5. TAkker for det bloggfeber.com 🙂

  6. BloggFeber // 02/02/2011 at 4:06 pm //

    Innlegget er lagt ut på BloggFeber.

    – Jeg er for øvrig enig med deg! Husk å pinge flere innlegg =)

    C.

  7. Dritt lei av å høre at folk syns mat er dyrt, mat er BILLIG vi bruker 10-15% av lønningene på mat.Se nedover i europa da de bruker opp mot 50% av lønningen til mat. Men der velger de lokale kvalitet råvarer. Prisene i Norge blir holdt kunstig lave. Da butikkene taper penger på masse av det de selger av frukt og grønt, sikkert kjøtt også, men det vet jeg ikke noe om.

    Vi må regne med å måtte betale mer for maten i framtiden, dessuten viss du syns frukt og grønnsaker er dyrt, kan du gå over til å lagre produkter til vinteren da vil du spare mye penger.

    Viss det er noen der ute som ikke er så glad i fisk kan du få i deg alle fettsyrene ved å spise hemp frø, de inneholder også alle 20 aminosyrer, og ca 25-35% proteiner.

  8. Det er helt klart synd prisene er som de er, men jeg spiser sunt alikevel 🙂

  9. De kan jo doble prisen på Gradiosaen, da blir det nok ramaskrik. Den som alene gir deg dagsbehovet av bl.a. salt.

  10. Fiske selv er det beste 😉

    PAlle:
    Ja det er sant, men dra med momsen på hvitt kjøtt, egg nøtter osv litt over tid så hjelper det 🙂

  11. Skaperen // 02/02/2011 at 6:01 am //

    Fisken de selger i supermarkedene er jo uansett bare møkk: den sprøyta full av fosfat og annen skit for å få opp vekta, og for å øke fortjenesten til de 4 store i matmafiaen her i landet.

    Selv kjøper jeg fisk fra fiskeforretning, men det er jo ikke alle steder man har muligheten til det.

  12. Thomas // 01/02/2011 at 10:33 pm //

    Synes det er flott at vi i det hele tatt har noe som kalles kostholdsråd. At folk ikke klarer å styre sin egen kost på en sunn måte er bare trist, rett og slett. Men det er minst like trist, og synd, at staten ikke klarer å gjennomføre et tiltak som reduserer på prisene på sunne matvarer og råvarer.

    Kan man ikke innføre en liten ekstra avgift på ferdigmat, godteri og usunt drit? På den måten kan også de som velger å ødelegge helsen sin med dårlig mat, lite trening og mosjon, faktisk få betale for sine sykehusopphold selv. Selv om jeg er tilhenger av å ha en velferdsstat, så er jeg ikke tilhenger av å betale for andre folks selvforskyldte lidelser. Tid er penger, og den tiden man bruker på helsestudio, på kjøkkenet, osv. bør belønnes! Om ikke, så bør ihvertfall det å ikke gjøre en dritt for sin egen helse straffes..

  13. Palle // 01/02/2011 at 9:23 pm //

    De som har hatt mikro-økonomi vet at dersom momsen fjernes så vil fortjenesten på dette bli delt mellom selger og kjøper. Hvordan denne fordelingen blir er ikke godt å si uten å kjenne til disse varenes såkalte elastisitet, men uansett vil ikke den sparte momsen redusere prisen i sin helhet.

    Momsen utgjør i dag ca 10% av sluttprisen (Ja jeg vet satsen er 14& men det er av brutto). Hvis vi regner med at konsument og tilbyder deler fortjenesten ved momsfjerning likt mellom seg, vil det bety 5% billigere frukt og grønt. Det er ikke store penger.

    Faktisk har jo Kiwi nå en kamapnje hvor de såkalt «fjerner» denne momsen. (Det gjør de jo ikke, men de gir rabatt tilsvarende momsen). Dette er faktisk en bedre løsning for oss kjøpere, da de nå gir oss HELE rabatten.

  14. Morten // 01/02/2011 at 9:21 pm //

    Det som er paradoksalt er at omtrent på samme dag som de nye kostholdsrådene kom, lanserte de aller fleste store næringsmiddelprodusentene i Norge 100 vis av nye produkter. De aller fleste halvfabrikata som inneholder glutamat, sukker, stivelse,konserveringsmidler og er sterkt bearbeidet industrielt.

  15. Rart det med anbefalingene som kommer fra helsemyndighetene… for noen år tilbake så ble det anbefalt at folk skulle komme seg opp av godstolen og begynne å trene… ikke lenge etter innførte de moms på treningssentre, o.l.
    Nå skal de ha folk å bruke mer penger på frukt og grønt?
    Riktignok moms allerede der, men hva blir det neste…økt moms?

  16. Smørbukk // 01/02/2011 at 5:02 pm //

    Morsomt at vi blir anbefalt å få i oss mer omega 3, for å få en bedre omega 3 til omega 6 balanse.

    Mens vi samtidig blir bedt om å spise mer planteolje og margarin, men mindre smør/dyrefett

    Omega 3/6 balansen i 100g smør: 1.2/1.8
    Omega 3/6 balansen i 100g olivenolje: 0.6/7.9

  17. KinoNett // 01/02/2011 at 2:19 pm //

    Ser du skriver om det å spise fisk og da renner det meg i hu denne guttungen fra Frøya.
    Han møtte en findame fra Trondhjemmen på butikken og damen spør gutten om hva han spiser til middag, for hun damen er sånn kostholdsekspert. Næsj, sier gutten, vi spiser fisk hver dag, men på søndagan spise vi UUUUUUUR.

  18. Takk for det 🙂

  19. Hei, Magne fra VG Nett her. Nå har jeg lagt innlegget ditt inn som dagens anbefaling på Lesernes VG.

1 Trackbacks & Pingbacks

  1. Den feite fare | Manneblogg

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.