Filmanmeldelse: Haisommer

Manus: Peter Benchley og Carl Gottlieb
Medvirkende
Roy Scheider
Robert Shaw
Richard Dreyfuss
Lorraine Gary

En samling kjente og ukjente skuespillere med variert bakgrunn, det fungerer her glimrende, særlig er haijegeren Quint og sheriff Brody skuespillere som virkelig får alt ut av rollen de spiller i denne klassikeren.

Filmen dreier seg i all enkelthet om en øy-Amity som lever hele året på de innbringende badegjestene om sommeren. Når det dukker opp lik-og en hai- blir det problemer…. Sheriff Brody (som morsomt nok har vannskrekk), marinbiologen Matt og haijegeren Quint må løse problemet. Filmen har et seriøst tema selv om dette ikke er påtrengende i filmen, men en liten parallell til «En folkefiende» av Ibsen ser man lett.

Når man ser en skrekkfilm fra 1975-selv om Spielberg er med-må man ha evne til å ikke fokusere på spesialeffektene-som er lite imponerende mtp dagens standard. Klarer man det er dette kanskje tidenes beste thriller. Som en ironi mtp filmens tema la den store deler av USAs kystlinje øde sommeren filmen kom ut. Filmen er basert på Peter Benchely`s fantastiske bok med samme navn, og forfatteren har i ettertid engasjert seg for å redde den utrydningstruede hvithaien.

Dette er en «must see» film! 6/6

Sitater:

Quint: The taxidermist(dyreutstopper) is gonna have a heartattack when he sees what I got for him