Hvorfor er gaming mer populært enn noen gang?
Historien til dataspill starter med det første interaktive elektroniske spillet med elektronisk skjerm i 1947 og de første ekte dataspillene på begynnelsen av 1950-tallet. De nådde mainstream popularitet på 1970- og 1980-tallet, da arkadespill, spillkonsoller og dataspill ble introdusert for allmennheten. Siden den gang har videospill blitt en populær form for underholdning og en del av moderne kultur i de fleste deler av verden.
Med internett har mulighetene for gaming eksplodert. Nå kan vi spille på mobiltelefonen, datamaskinen eller på en konsoll koblet til en TV. Vi er ikke lengere avhengige av å dra til en spillbutikk og kjøpe spill. Nå kan vi laste ned det vi vil spille, der vi er.
Spill på mobilen
Lenge før den første smarttelefonen kom, kom spill på mobiltelefonene. Mange har nok brukt en del timer på å spille snake på en Nokia-telefon. Nå er utvalget mye, mye større. Fra klassiske spill som kabal og sudoku, til Candy Crush Saga og Angry Birds og større spill som tidligere var forbeholdt PC-er, som The Sims.
Mange av mobilspillene går viralt, som Wordle eller Animal Crossing. I en periode spiller «alle» det og det skrives om det i selv de største avisene. En del av disse spillene kan være god hjernetrim og er populære blant både eldre og yngre spillere.
Online kasino
Det finnes mange type gaming, og nettkasino faller inn under denne kategorien. Dette er en populær form for underholdning blant mange nordmenn. Utvalget av nettkasinoer er enormt og det er lett å gå seg vill i jungelen av forskjellige selskap. Men med en artikkel skrevet av eksperter er dette en jungel det er lettere å navigere.
Kasinoene har både spilleautomater og livespill. Spill som tidligere kun kunne spilles fysisk er nå tilgjengelig fra sofaen eller på bussen.
Hvorfor spiller vi?
Det er forskjellige grunner til at vi spiller dataspill. For en hardcore gamer er dataspill mer enn bare en hobby. Det er en del av identiteten deres og de prioriterer gaming over mye annet. Dataspillene de spiller er komplekse, med veletablerte verdener og et stort utvalg karakterer. De spiller gjerne MMORPG-spill som World of Warcarft. MMORPG står for massive mulitplayer online role-playing game, eller massivt flerspiller online rollespill på norsk.
Disse spillerne spiller flere timer hver dag. Å miste en spilledag kan føles som en krise. Men disse spillerne har som regel også et sosialt nettverk i spillet, medspillere blir gode venner.
De fleste av oss er ikke like dedikerte. Vi spiller når vi har lyst, men det er ikke en viktig del av livene våre. Vi spiller for å underholdes, for tidsfordriv og for mestringsfølelse. Spillene er ofte enkle, som Candy Crush Saga eller The Sims. Det gjør ikke noe om det går noen dager mellom hver gang man spiller.
Hvem er det som spiller dataspillene?
Ordet gamer gir ofte assosiasjoner til en tenåringsgutt som sitter og spiller på rommet sitt, men dette er kun en stereotype, virkeligheten er mye mer nyansert. Det er fortsatt flere gutter enn jenter som spiller, men flere og flere jenter spiller dataspill.
Spillene er heller ikke forbeholdt barn og ungdom. Nesten alle barn spiller dataspill, men når man ser på gjennomsnittsalderen på MMORPG-spill er den nærmere 30 år. I USA er gjennomsnittsalderen på de som spiller dataspill 35 år. Gjennomsnittsalderen blant amerikanske kvinner er høyere enn hos menn, med 44 år hos kvinner og 33 år hos menn.
I midten av 2021 var det 3,1 milliarder aktive spillere i verden. Med over 8 milliarder mennesker er det rundt 40% av verdens befolkning.
Populære spill
I 2022 var det mest kjøpte dataspillet Minecraft. Det er ikke uventet, siden det er det mest selgende spillet i historien.
I Minecraft utforsker spillere en blokkete tredimensjonal verden med et terreng som er praktisk talt uendelig. I spillet kan man oppdage og trekke ut råmaterialer, lage verktøy og gjenstander, i tillegg til å bygge strukturer, jordarbeid og maskiner.
På andreplass over kjøpte spill ligger Grand Theft Auto V. Det er en spillserie som først kom ut i 1997. Spillet fokuserer på en åpen verden der spilleren kan fullføre oppdrag for å komme videre. Det har en overordnet historie og spilleren kan engasjere seg i ulike sideaktiviteter. Det meste av spillingen dreier seg om kjøring og skyting, med sporadiske rollespill.
På listen over spill med flest spillere, eller registrerte kontoer, ligger Candy Crush Saga på førsteplass med 2.73 milliarder spillere. Det kom ut i 2012 og ble i utgangspunktet laget for Facebook, men det tok ikke lang tid før det var tilgjengelig på smarttelefoner, og nå finnes spillet på milliarder av mobiltelefoner.
Konklusjon
Dataspill er en del av hverdagen til milliarder av mennesker over hele verden, i alle aldre. De er både underholdene og sosiale. Mange har fått store sosiale nettverk gjennom gaming. Mange av spillene kan også være både lærerike og fungere som hjernetrim.
Leave a comment