Noen tanker om Solstad Offshore etter Q1 er unnagjort

NB: Dette er ikke en anbefaling eller et tips, dette er mine tanker rundt selskapet Solstad Offshore etter Q1 før selskapet kommer med sin rapport og presentasjon. Jeg har prdd (04.04) aksjer i selskapet, dette til informasjon. Innlegget ble skrevet 04.04.2022

Kursen 4.4 er ca 18kr- opp ca 230% siden nyttår. EN nokså hinsides kursutvikling altså, men jeg biter meg merke i at børsverdi ved 18kr «bare» er 1.3mrd-det er nesten så man skulle tro 20mrd i gjeld tynger litt hahm…!

Da er q1 over-svak start med lite jobb og lave rater i spotten men har tatt seg opp-særlig ahts i mars har vært bra. Beste ratene på 5år, siden jeg begynte følge spotmarkedet. 3 båter i spotten der for Soff som hanker inn millioner. Gjør litt opp for alt verftsarbeidet i begynnelsen. Snittratene på AHTS i Nordsjøen endte faktisk på nesten 600k/dag i mars og det er jo helt innafor når disse båtene gjerne koster 150-200k/dag i drift…(Vanskelig å komme med nøyaktige tall da det varierer mye fra båt til båt og også ihht om man tar med finans mm)
Det har vært en overraskende avslutning på q1 ratemessig i spotten og dette avspeiles nok i kontraktene det jobbes med fremover. Da tenker jeg både mtp at kontraktørene vil unngå disse ratetoppene men også fordi de vil sikre seg kapasitet. På PSV ser vi også tendenser til at den kraftige overkapasiteten vi har sett siste årene er i ferd med å forsvinne og det er ikke fryktelig mange aktuelle båter i opplag lenger for verken Soff eller konkurrentene. Skal vi håpe Corona/Aurora-eller begge- kommer i jobb igjen i Q2?

Jeg er mest spent på ahts nå på kort sikt. Sapphire på kontrakt til mai ser det ut til, Sirius tilbake i Nordsjøen om ca 14 dager. Da har Soff 4, 5 fra mai i spotten. Ranger ledig i Australia uti mai… Dersom rapportene fra Brasil og uttalelsene til LPS stemmer tror/håper jeg vi får se 2-3 av de større ahtsene på lengre kontrakter før q2 er over.

Normand Sapphire Solstad Offshore

Normand Sapphire Solstad på Husøy eget bilde

Det har ellers vært et begivenhetsrikt kvartal- med mye nytt både på opplagssiden, salgssiden og kontraktssiden!

Båter ut av opplag i Q1:
Nor Valiant, Normand Tantalus og Normand Triumph ut av opplag i kvartalet noe som vil koste og vise igjen på regnskapet for Q1 på utgiftssiden-men som selvsagt vil bidra til økt inntjening fra Q2 og utover.

Båter solgt/sendt til gjenvinning:
3.februar- Nor Captain, Far Sword og Far Stream solgt.
10.februar- Normand MAster og Normand Mariner solgt.

Kontraktsmeldinger:
3.februar: Normand Sitella- 1 år fra mars 2022 med opsjon på 2 år til.
3.februar: Sea Fort forlenget 1 år (opsjon) til mars 2023.
4. februar- fellesmelding for 4 CSVer (Normand MAximus, Normand Frontier, Normand Pioneer og Normand NAvigator) totalt ca 640 fartøydøgn. Kontraktsverdi ca 400millioner altså rate litt over 600k/snitt.
11.februar- 3 CVS kontrakter (Normand Australis 150 dager, Normand Cutter 110 dager Normand Fortress 180 dager) kombinert ca 440 dager. Verdi 175mill oppgitt ca 400k/dag snitt
14.februar- kvartalets gledeligste melding for min del, selskapets siste csv i opplag- Nor Valiant- aktiveres. 2 år i Brasil som overnattingsfartøy med opsjon på 2 år til, oppstart Q2 2022, verdi ca 350mill altså ca 400k/dag. Meget kjekkt å få den litt eldre båten som ikke er av de største inn på en slik lang kontrakt.
15.februar- Normand Clipper forlenget 3 år til begynnelsen 2026. Også en meget hyggelig kontrakt, at den forlenges over 1 år før eksisterende går ut tyder på at GMG så det nødvendig å sikre seg kapasitet i god tid. Antar vi kan påregne endel bedre rate på den fremover.
11.mars- Normand Vision forlenget 1 år, til ut 2023. Ingen flere opsjoner etter denne.
31.mars fikk vi en SOLID PSV kontraktsmelding! De 3 PSVene Normand Server, Normand Supporter og Normand Fortune skal alle fortsette å jobbe for Conocco til uti 2027. Det er ca 4000 fartøydøgn. Verdi ikke oppgitt men dette er 3 store psver, relativt nye med hybridløsning og landstrømstilpasning! Vi snakker nok fine inntekter over drift de neste årene på disse 3 båtene nå.

Vi ser her at for de kontraktene hvor verdi oppgis ligger ratene langt over det som var snittet i 2021 og det viser at ratene går rette veien.

Finanskalender Solstad Offshore 2022:
Event Date
Annual Report 2021 21.04.2022.
1Q Report 2022 09.05.2022.
Ordinary General meeting 24.05.2022.
2Q Report 2022 18.08.2022.
3Q Report 2022 17.11.2022.
4Q Report 2022 16.02.2023.

Normand Maximus:
Her har vi ikke fått detaljer utover det vi vet fra flere kilder:
1. Den er en del av kontraktsmeldingen 4.februar
2. Vi vet den har fått montert en Uptime 23m gangbro for 180 dager
3.Den ligger nå ved Dan Fox Field-et plattformkompleks i Nordsjøen.

Kombinerer vi dette med det LPS sa på Q4 presentasjonen tyder alt på at Maximus skal være flotell/servicebase for Total i Nordsjøen frem til oktober ca og så jobbes det nok med en lengre kontrakt fra slutten 2022/start 2023.

Inntekt Q1- råtipp:
Inntektene i Q1 2021 var ca 900mill (rett over 1.3mrd inkl vederlaget fra Saipem på nesten 400mill).

Mitt anslag:
Endel båter både små og ikke minst store suste rundt mellom kontrakter rundt nyttår. Det ble også utført endel verftsarbeid/klassing noe som betyr mindre inntekter. Samtidig er nok noen av de bedre kontraktene nå begynt å slå inn-samt at ratene i spotten ble meget bra på slutten av kvartalet. Jeg tipper opp ca 10% dvs 1mrd og tar alt over som en bonus men pga litt dødtid/verftsarbeid mm er dette med stor usikkerhet. Utgiftene vet vi blir høye pga klassing/vedlikehold av 3 skip ut av opplag-men dette får vi jo igjen fra Q2 med økte inntekter!
Skulle vi havne på 900-1000mill blir jeg litt skuffet men ikke krise-som sagt endel båter som hadde litt opphold i begynnelsen av kvartalet.

Avslutningvis vil jeg igjen påpeke at dette ikke er ment som noe tips/anbefaling av aksjen. Dette er en amatørs betraktninger/vurderinger og feil kan forekomme i opplysningene/tallene.

LINKER:
Solstad Offshore hjemmeside
WESTSHORE (for å følge spotmarkedet)

Mine tanker etter Q4

Jeg finner forøvrig god underholdning i podcasten «Aksjesladder» og de siste episodene har de vært innom supply hver gang, særlig siste som kom 2.4-du finner de her: AKSJESLADDER

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.