Refleksjoner Solstad Offshore Soff Q4 2021

NB: Dette er ikke en anbefaling eller et tips, dette er mine tanker rundt selskapet Solstad Offshore etter Q4 presentasjonen LINK Jeg har prdd (14.03) aksjer i selskapet, dette til informasjon. Innlegget ble skrevet 25.02.2022

Noen kjappe tanker etter presentasjonene idag. Foretrekker klart LPS på norsk, han er som de fleste mer avslappet på eget språk og litt friere da det er lettere å uttrykke seg “presist men upresist” på eget språk.
Salg/skroting:
37 fartøyer skulle vekk, dette ble endret til 36 da Fortress ble aktivert ifjor (den jobber jo og tjene rpeng nå), av disse 36 tolker jeg han dit at det er 6 igjen og han sa vel rett ut at disse er borte før Q3. Det er penger spart og litt cash inn og tenke rjeg.
Maximus:
Jobb mesteparten av 2022 prdd, og han virker ikke usikker her i det hele tatt så jeg antar de har gode indiskasjoner på tilfredsstillende langtidskontrakt 2023-fremover.
PSV:
Her sier han ikke så mye, men nevner at Tantalus og Triumph skal aktiveres. Dette er nok den mest utfordrende delen av flåten pga stor overkapasitet-men det bedrer seg sakte men sikkert her og tolker jeg.
AHTS:
Her kom han med noe meget interessant- vi så jo dette antydet av Fearnley var det vel og for litt siden- det er økende etterspørsel etter store/moderne AHTSer flere steder i verden. Han sier rett uta t Soff vil sende AHTSer fra spotten og “ut i verden” på kontrakter-slik RAnger ble for et års tid siden. Dette vil gi mer stabileinntekter, samt legge press på ratene på de som blir igjen i spotten. Meget positivt.

Normand Sapphire

Normand Sapphire på Husøy eget bilde

CSV:
Her er det meste sagt- det blir knapphet på disse båtene nokså snart, det sier LPS og det vet vi flere andre sier også. Det er her de store pengene er. Han sier også at allerede fra Q4 til de inngåtte kontraktene i Q1 er det økning-det går bare en vei.
Utgifter:
I Q1 blir det foretatt mye vedlikehold-det har vi som bor i verdens navle (Karmøy) sett med egne øyne, det fyker Soff båter til og fra kai, inn og ut av dokk-samt at det ska aktiveres en csv (Valiant) og ihvertfall 2 psver (Tantalus og Triumph). Dette koster- jeg sier det allerede, Q1 blir ikke noe vendepunkt med grønne tall, hehe! Dette gjør de nå sier LPS fordi det er fra Q2 de bedre tidene skal slå inn-og da skal flåten være klar. Vi ser det på vedlikeholdstimningen, vi ser det på posisjoneringen mht lengde på kontrakter. Se på Dof-de har 60 båter og har 3 ganger så stor backlog som Soffs 90 båter-og dette er ikke bare fordi de har bedre rater, det er i hovedsak fordi de har lange kontrakter som de har inngått. Her har Soff posisjonert seg annerledes, noe LPS sa allerede på Q1 presentasjonen i 2021- de skal ha ledig kapasitet når andre ikke har det og behovet er størst. Han nevner g at det investeres i grønnere løsninger-dette vet vi vil bli mer og mer viktig, feks Equinor bruker allerede dette kriteriet når de legger ut jobber.
Windstallr:
Hewr fikk vi en meget god-om liten- nyhet. Første kontrakten for Windstallr alliansen ble underskrevet igår! Denne innebærer jobb for 2 av Soffs båter. Dette er en liten kontrakt og det børsmeldes ikke-det kommer nok en “samlenyhet” vil jeg tro fra de 3 partene inkludert- Soff/AkerSOlutions/Deepocean. Positivt er det uansett-det er det første konkrete resultateta av samarbeidet.
Til slutt skal jeg igjen leke litt med tall-fordi jeg er ingeniør og liker å leke litt med tall og fordi noen har skrevet i flere fora nå at “de ikke forstår hvordan Soff skal kunne tjene penger”
Jeg bruker for enkelhetsskyld tall i millioner og bruker 325 dager (89% utnyttelse, som er omtrent det csv hadde i Q4 litt høyer eenn psv og ahts hadde)
PSv:
45 båter. Rateøkning 10k/dag 325/365 dager utnyttelse
45X0,01X325= 150 mill
Ahts:
15 båter. Rateøkning 100k/dag 325/365 dager
15X0,1X325= 490mill
CSV:
25 båter. Rateøkning 250k/dag (omtrent det Dof har idag ) 325/365 dager
25X0,3X325=2,03 mrd
Totalt:
150mill+490mill+2030 mill= 2,67 mrd. Økte inntekter. Ikke inntekter. ØKTE inntekter.
Optimistisk? Tja-muligens. Men ingen av ratene jeg oppgir er høyere enn det man oppnår for enkelte skip/kontrakter idag. CSV ratene jeg bruker er ikke høyere enn det Dof har i snitt på sine csver idag omtrent. Jeg har bevisst justert ned antall skip (psv/ahts litt) og utnyttelsen er ikke høyere enn den er i gode kvartaler.
Legg også merke til det LPS sier om kontraktstyper-de går nå helt bort fra “jeg er klar når du trenger meg” kontrakter, og over til sesongkontrakter og helårskontrakter. Dette viser klart at “maktposisjonen” mht kontrakter er i ferd med å flytte seg.

LEs også: Refleksjoner Solstad Offshore 14.03.2022

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.