Refleksjoner rundt Solstad Offshore SOFF 14.03.2022
NB: Dette er ikke en anbefaling eller et tips, dette er mine tanker rundt selskapet Solstad Offshore etter podcasten Aksjsesladder hadde endel om supply i episoden 11.03.2022. Jeg har prdd (14.03) aksjer i selskapet, dette til informasjon.
Podcasten Aksjesladder på Facebook
Da har jeg fått reflektert litt over fredagens Aksjesladder og det var jo litt nye toner, men samtidig var det jo en god grunn til det-ikke bare “syt” fra oss i den såkalte menigheten. Det er ikke veldig lenge siden SvendE.Larsen uttalte at han ikke så for seg at supplyratene ble bærekraftige (inneforstått-på svært lenge slik jeg tolket det). Nå hadde han snakket med en bekjent (skipsmegler) og hadde fått høre at nå pekte «plutselig» alle piler opp-økte skipsverdier, økte rater og press på kontrakter. Og det er særlig rater/kontrakter som opptar meg. Jeg vet mange er opptatt av det som skjer hvis skipene skrives opp-og misforstå meg rett, jeg og ser at det er positivt med flere milliarder bedring av egenkapitalen- men jeg er aller mest opptatt av inntjeningen. Hele bettet Soff er jo tuftet på at man tror at innen 2024 når lånene skal betales for fullt så tjener Soff nok til å klare dette. Og for at det skal skje må man ganske kraftig opp i inntekter selvsagt. Litt sånn omtrentlig er vi flere som mener at ratene må opp på følgende nivåer for Soff for at det skal skje:
Psv- 150k/dag
Ahts- 250k/dag
CSV- 550k/dag
Og dette må da være snitt, ikke enkeltuker i spoten eller enkelte kontrakter.
Når det gjelder PSV tror jeg vi er ganske nære allerede, det er allerede rapportert at lange kontrakter nå på nyere PSVer inngås til rundt 150k/dag med ca 20% ekstra for de “grønne” båtene.
For AHTS ser det også bra ut, vi har allerede sett tendenser til knapphet på båter i Nordsjøen, endel AHTSer er allerede booket til “mellomlange” jobber noe som har vært sjelden de siste årene og det spørs om ikke endel oljeselskaper nå teller på knappene om de ikke skal sikre seg tonnasje nå for å unngå å stå muten båter evt måtte betale svært høye rater. (Vi så jo flere båter sluttet i området 800k/dag-1mill/dag i mars. LPS var jo også innom dette i presentasjonen av Q4, de så klare tegn på at det spesielt for moderne AHTSer (hva nå det innebærer, det er vel båter fra 2010++ og nyere med store motorer og dekk vil jeg tro) ville komme mer lengre kontrakter fremover og at de var klare til å relokalisere ahtser. (Noe vi vel muligens ser tegn til da Sirius er på vei til Europa ser det ut til og Ranger kan fort følge dersom de ikke får lang kontrakt der)
På CSV har vi også sett en fin stigning i ratene vi kjenner til-den litt mindre VAliant får 480k/dag for å være hotell i 2+2år i Brasil (en meget pen rate for den båten og den jobben) mens det for en liten samlemelding på flere kortere jobber i meldt i februar var et snitt OVER 600k/dag-men da var riktignok Maximus også inkludert.
Alt i alt interessant å høre at det meldes fra stadig flere at pilene nå peker rett vei, at vi i menigheten tror det er jo en ting men når det kommer fra de som jobber direkte med dette betyr det mye for min tro på retningen fremover i markedet. Husk at SOFF er tungt belånt og må anses som en risikabel aksje om du skulle vurdere den.
Aktuelle linker:
Solstad Offshore hjemmeside
SOFF hos Finansavisen
Leave a comment