Review Karmøygeddon 2012

I år som ifjor skal jeg prøve meg på en liten anmeldelse av Karmøygeddon opplevelsen, og tro meg-det er ingen liten jobb, og det er ikke til å legge skjul på at litt av grunnen til at det har tatt litt tid før denne kommer er at det tok meg en liten arbeidsuke å hente meg inn igjen etter det siste nachspielet på Hotel Amanda… En STOR TAKK til Johnny,Arild,Edgar,Kristian og resten av Karmøygeddongjengen som arrangerer denne fantastiske festivalen for oss andre!! Ta også og gi deg selv en stor klapp på skulderen dersom du var der-vi som kjøper billetter og stiller opp er viktige vi også!

Greia utover dagene/kveldene på Geddon er jo at det etterhvert kan bli litt vanskelig å få med seg alt-for det første snakker vi jo fort om ca 9timer med konsert inkl pauser både lørdag og fredag- så skal vi vel ikke se helt bort fra at ølinntak spiller litt inn, og som for meg-med endel helt ukjente band- så blir det litt mye å både ta inn og ikke minst huske sånn i ettertid…. Jeg klarer derfor ikke ta for meg band-for-band for fredagskvelden (eller lørdageskvelden for den saks skyld) på Byscenen slik jeg kanskje kunne ønske. Jeg syns derfor det er ryddigere at jeg tar med det jeg husker sånn noenlunde ihvertfall, så får dere unnskylde meg om jeg ikke helt fikk med meg det Dere mener jeg burde. Kommentarer til både de bandene jeg skriver om og de jeg ikke skriver om og alt annet egentlig tas selvsagt imot med stor takk i kommentarfeltet!
Noen vil legge merke til at jeg ikke sier noe om lydkvalitet/lydteknikk etc…det er rett og slett fordi jeg ikke er kompetent til å uttale meg om slikt selv om jeg la merke til at et par av bandene kanskje ikke var helt heldige med lyden. Generelt syns jeg uansett dette var bagateller, og ikke noe som påvirket min opplevelse av årets Geddon i noen grad.

TORSDAG 19.APRIL
Torsdagen sto jeg over-jeg innser mine begrensninger og fant ut at 3 dager kanskje ble litt mye, dessuten har man jo jobb og slike forpliktelser å ivareta også. Det var muligens en tabbke, for de jeg snakket med som var tilstede på torsdagen skrøt både Devil og Audrey Horne opp i skyene, spesielt headliner Audrey Horne fikk mye skryt-og det ser jo unektelig bra ut….digger når band gjør litt ekstra ut av ting, og å gå ned til publikum er jo ALLTID noe man setter pris på når man er publikum!

FREDAG 20.APRIL
Fredagen var jeg klar som et måseegg i Tromsø, og sammen med mange andre var jeg på plass tidlig-både fordi jeg ville få med meg alle bandene, og fordi jeg var øltørst og sugen på litt sosialt samvør i finværet. Er det bare meg eller er det ALLTID fint vær under Karmøygeddon? Fredagen begynte med Humbucker, et ukjent band for meg men gjett om jeg var glad jeg kom tidlig! Humbucker var rett og slett strålende, god stemning fra scenen og god metal hele veien! Med en liten time med sol&øl innabords før de kickstartet Karmøygeddon for meg var jeg allerede overbevist-denne helga blir BRA! Ingen video fra Humbucker dessverre.

Etter Humbucker stillte Kråke på Jimmy Legs og det var et band jeg kjenner litt til fra før-jeg synes de leverte bra, og jeg overhørte en fan påstå at han «skvettet» litt når de spillte «I ly av lyset» så bra var det…

Det er lagt inn en god pause mellom konsertene på Jimmy Legs og Byscenen, slik får en samlet opp endel som ikke får med seg de tidligste konsertene av ymse grunner, og vi som er tidlige får tatt litt skikkelig tak i væskebalansen. Det dukket etterhvert opp bra med folk før de åpnet på Byscenen, og det var igrunn ganske lett å skille ut endel av de som hadde hatt det SKIKKELIG gøy allerede på torsdagskvelden…moro for oss som satt der lett bedugga og opplagte i sola på vår førstedag, men vi gikk jo glipp av torsdagen så det går vel ikke helt opp-i-opp uansett… Det sosiale begynner nå virkelig å ta seg opp, og la oss være ærlige-for mange av oss er dette nesten viktigere enn musikken! Det er lite som gjør meg i bedre humør enn å stå med en øl i hånda, og oppleve at fremmede kommer bort-peker på Judas Priest t-skjorta mi og begynner å fortelle om en konsert de har vært på med mitt favorittband….det er Karmøygeddon på sitt beste.

Fredagskvelden på Byscenen hadde jeg på forhånd utpekt som den dagen med flest band jeg så frem til, og det begynte med In Moruning-et band jeg hadde hørt litt før, og som jeg syns leverte bra på scenen-allerede endel folk og god stemning-listen var lagt, humøret på sterkt oppadgående sammen med promillen…

In Mourning Foto:Karl Inge Stumo

Etter In Morning var det videre til et band jeg hadde gledet meg til, Vader-dette var enkelt og greit god metal spør du meg, hardt, kontant og akkurat det jeg trengte sånn i 8-tiden denne fredagskvelden!

Etter Vader begynte sosialiseringen for alvor å ta seg opp, og det ble mye gåing-ut og røyke, opp på galleriet, ned på gulvet-gjenta et titalls ganger i løpet av kvelden….vi trenger et røykeareal litt nærmere scenen på Byscenen-det blir jo litt fullt også utenfor kan man si! Neste band ut var Pain som jeg også hadde gledet meg til, vi er fremdeles i kategorien «heavy» hvor jeg liker meg best og dette funka helt greit, men jeg skal glatt innrømme at jeg bare fikk med meg noen sanger, det foregikk viktige(?) samtaler på utsiden og man kan bare få med seg så mye på en gang…

Nå begynner det å bli sent på kvelden gett, spesielt siden vi begynte festlighetene før kl 15 men med Doro på vei på scenen steg humør og temperatur enda et hakk for de fleste tror jeg. Doro er en av de «store» innen kvinnelig metal, hun har holdt på….LENGE og det merkes. Ikke slik musikk jeg hører på til vanlig men man merker for at dama er proff-dette KAN hun! Alvorlige tendenser til allsang, brede smil og ølglass høyt hevet åpenbarte seg utover opptredenen. Vi er jo godt oppdratte folk de fleste av oss og når en pen dame sent på kvelden ber oss «raise your fist»-ja så GJØR vi det!

DORO Foto:Karl Inge Stumo

Etter Doro var det på tide med…sjørøvermetal??? Alestorm var et av bandene som ble hyppigst nevnt på facebook før Karmøygeddon, men jeg må ærlig si at dette orket jeg rett og slett ikke…»This is a song about bitches and beer, its called Wenches and meade»…ikke akkurat mi greie. Men det var godt med folk foran scenen og det virket som de koste seg, det så ihvertfall slik ut når jeg hastet ut.

Jeg ga meg relativt tidlig fredagen, lot Off Piste være ifred og tuslet hjemover i anstendig tid-det kom tross alt en lørdag også og da var det no-holds-barred….

LØRDAG 21.APRIL

Jeg skal ikke påstå jeg hoppet ut av senga på lørdagsmorgen, men siden jeg var sjeldent fornuftige fredagen var det ikke langt ifra ihvertfall, og etter noen korte timer på terrassen i finværet var det nok en gang på tide å komme seg tidlig til byn for å få med seg det meste av det beste Haugesund har å by på, dvs Karmøygeddon i solskinn! Noen hadde faktisk vært på quiz i 12-13 tiden og de satt allerede i varierende grad av up&going og koste seg i sola når vi andre kom dassende inn på utearealet med utepils og metal i øya. Det er mye folk på Geddon, ca 200 torsdagen og 700 fredag&lørdag men samtidig føles det veldig intimt-endel kjenner man jo fra før, men man blir kjent med nye også og de treffer man jo gjerne flere dager på rad her-maks sosial hygge er stikkordene og jeg koste meg som flua på kuruka.

Første band ut på Jimmy Legs lørdagen var Sublime Eyes-nytt bekjentskap for meg og gjett om jeg var glad jeg var tidlig på plass» Dette var rett og slett knallbra metal, godt hjulpet av et band som viste både spilleglede,publikumstekke og som det heter på sporten-innsatsvilje! Dette er faktisk den konserten jeg setter høyest fra årets Karmøygeddon, og jeg fikk en kickstart på lørdagen jeg kjente i dagesvis etterpå med dette bandet. De ser jeg gjerne i Haugesund igjen Johnny!

Sublime Eyes Foto:Karl Inge Stumo

Etter Sublime Eyes var det klart for Backstreet Girls, et band mange liker å kalle «det største bandet som aldri blir store» hva gjelder norsk rock/metal, de har vært med lenge og leverte varene-det er ikke helt min greie men live funket det, god stemning og vi fikk faktisk en aldri så liten gjesteopptreden på mikrofonen også-alltid en vinner med slike stunts-se ca 1:50 ut i videoen! Bra konsert!

Etter Backstreet Girls var det en god pause før det begynte på Byscenen, en pause de fleste brukte til å bli venner med væskebalansen etter 1-2 dager med festival, ingen liten jobb bare det for enkelte! På byscenen begynte det med metal av den mørkere sorten med Carach Angren-her snakker vi full pakke med sminke, growl og det er nesten litt 90-talls feeling over hele greia. Ikke et band jeg kjenner fra før men helt ok-litt som vanlig med slike band syns jeg gjerne det blir litt «likt» etter en 3-4 sanger men det skyldes nok mer min manglende kjennskap til bandet enn musikken i seg selv. God stemning foran scenen allerede på første konserten!

Neste band ut var Purified in Blood (for anledningen med Erlend Hjelvik) og dette falt i smak for min del, passe sint,passe blid og god hard rask metal. Det blir ikke stort bedre litt utpå en lørdagskveld spør du meg!

Etter Purified in Blood var det klart for Evile, et band mange hadde gledet seg til, og før sosialiseringen tok meg fikk jeg med meg såpass som at dette var helt ok metal. Prioriteringer…

Litt utover kvelden her må jeg innrømme at fokuset mer og mer ble dreid over på øldrikking og prating, men sånn er det-man kan ikke få med seg alt på en gang og jeg gikk over til å se 2-3 sanger, ta en tur ut og så få med meg en sang eller to på slutten av bandene. Neste band ut var Evergrey, et band jeg hadde hørt litt på før, helt ok metal og stemningen i lokalet var det ikke noe å si på på dette punktet ihvertfall!

Headliner lørdag var Hypocricy, og de innfridde ihvertfall mine forventninger med god margin! Knall stemning på Byscenen, promille snart på prosentnivå og fremdeles endel timer til stengetid. Du VET søndagen blir hard så det er bare å kjøre på herfra og ut!

Etter at Hypocricy var ferdig var det for mange Off Piste neste, og med unntak av at DJèn måtte få en liten forklaring på publikums preferanser når vi kom opp var det et par fine timer, jeg går ikke i detaljer her, stort sett fordi jeg ikke husker noen rett og slett. For min del ble Karmøygeddon 2012 avsluttet på nachspiel på Hotel Amanda med en liten gjeng metalhuer sånn i 05:30 tiden søndagsmorgen. Det tok meg noen dager å bli menneske igjen, men jeg gleder meg allerede til Karmøygeddon 2013 2-4.mai, da er det 10års jubileum…..

Takk igjen til arrangører og oss som deltok! Fullt hus alle 3 dagene, ikke noe bråk og god stemning-fantastisk opplevelse i år igjen!

Legg gjerne igjen en kommentar til anmeldelsen,band,festival etc i kommentarfeltet!

Karmøygeddon 2013 spilletider her