Review Karmøygeddon 2015

Endelig var det Geddontid igjen-og det tilbake i Kopervik-bigger and better? Jeg har ihvertfall ikke gledet meg så mye til noe siden jeg bikket fra søt gutt til kvisete tenåring på slutten av 80-tallet tror jeg. Det store spørsmålet var jo selvsagt om Kopervik ville fungere? Har festivalen vokst seg for stor, ville det bli kø i baren og hvordan i all verden skulle man klare å begynne «på an» før kl 13 fredag og lørdag? Alt dette surret og gikk i hodet før festivalen startet-i ettertid har jeg faktisk svarene vil jeg påstå-mer om det etterhvert.

Litt kjapp bakgrunnsinfo for nye lesere- etter å ha begynt i Kopervik for 12 år siden har Karmøygeddon i de siste årene holdt til på Byscenen i Haugesund, med Jimmy Legs som liten scene (kapasitet ca 150??) og Byscenen som hovedscene (kapasitet noe over 700 vel). Allerede før festivalen i 2014 var det klart at Byscenen slet voldsomt økonomisk og at man ikke lenger kunne garantere det som sete for festivalen. Det ble da bestemt at festivalen skulle tilbake til Kopervik. Fordelen er at i Kopervik har man i flere år arrangert Kopervik festival og Oktober rock med flere store navn som har spillt i telt i bakgpården til det som nå heter 1866- man visste altså at det kunne gjøres å arrangere konserter med mye folk i Kopervik. Spørsmålet var vel i hovedsak om det kunne fungere med metal fra morgen til kveld og ikke bare som en typisk konsert som varer noen timer. Andre utfordringer mtp f.eks overnatting, transport, mat osv er det jo også når en flytter fra Haugesund til Kopervik.

geddon

Stemningsbilde… Foto: Jørgen Freim

Jeg har valgt å legge ut anmeldelsene av konsertene etter starttidspunkt og ikke etter scene for å få rette «flyten» i fremstillingen. Vennligst ha følgende på minne når dere leser anmeldelsene:
Jeg er ikke musiker, og blir det aldri-ikke engang bassist (no offence!). Jeg skal derfor ikke prøve meg på dyptpløyende analyser av verken musikere,stilarter eller teknisk presentasjon. Dette er en amatørs betraktninger-med alkohol innabords og ørepropper i ørene, og fokuset er på min egen konsertopplevelse. Jeg er ikke voldsomt opptatt av å definere band, derfor blir det mye «metal» der man sikkert kunne delt opp i folkmetal,powermetal osv på endel av bandene. Med nesten 30 band (jeg fikk vel med meg 28/30) får Dere unnskylde at det blir litt korte kommentarer på de fleste.

Konsertbildene i denne anmeldelsen er tatt av «husfotograf» Jørgen Freim og jeg er utrolig heldig som får lov å benytte hans bilder- sjekk hans hjemmeside for flere bilder-det kommer KG gallerier etterhvert: Freimen og jeg anbefaler også å følge Freimen på facebook: Freimen på Facen

TORSDAG Alle konserter på UNO STAGE

Slaves To Fashion
Første band ut var en gammel kjenning-Haugesundsbandet Slaves to Fashion som spille hardrock-ish. Gutta har spillt på KG arrangement før, og som åpningsband var det midt i blinken. Sterk vokalist og bandet var samkjørte. Godt valg av åpningsband te årets festival!

Divided Multitude
Litt mer skeptisk til at de kjørte nok et band som spiller litt mer rock enn metal som band nummer to-ikke misforstå, bra rock/metal leverte de, men jeg personlig kunne nok tenkt meg en liten opptrapping i trøkket allerede her. Uansett-det var bra med folk og stemningen var god, og bandet leverte godt.

divided multitude

Divided Multitude skaper stemning Foto: Jørgen Freim

Vredehammer
Nå ble det ihvertfall trøkk nok! Vredehammer leverte hissig metal til et publikum som var VELDIG klar for akkurat det, klokkå va tross alt blitt 20:00 og de fleste hadde endel timer-og øl- bak seg allerede nå! Betraktelig tettere helt foran på scenen ble det også etterhvert.

Cor Scorpii
Hvis Vredehammer økte trykket var ikke Cor Scorpii (BTW-de kjørte egne KG-t skjorter-fete som faen!) noe dårligere. Herlig rask metal, som løftet stemningen oppunder det nokså lave taket.

cor scorpii

Cor Scorpii Foto: Jørgen Freim

Horisont
Litt vanskelig å definere, men jeg ville etter eget hode&øre kalt det 70-talls rock-ihvertfall 70-talls inspirert. Helt greit men for meg ble det litt roligt etter Vredehammer/Cor Scorpii. Dette ser jeg gjerne igjen i en annen setting/tidligere på dagen tror jeg.

The Carburetors
Stod jeg over…..ikke helt min greie og med 2 lange dager til foran meg valgte jeg å avslutte første dagen litt tidlig…. Jeg hørte med flere som fikk med seg konserten på fredagen og det var bare lovord å høre, fansen hadde ikke blitt skuffet.

Torsdag var dagen med færrest publikummere, færrest band og det var også den korteste dagen hvor store deler av festivalområdet var avsperret. Dette fungerte uten problemer, det var mer enn nok kapsitet på bar/wc/bongsalg til å ta unna et utsolgt 1866 torsdagen. En meget fin start på festivalen, og det må ha vært en lette før de to store dagene for arrangørene å se at ting gled fint.

FREDAG

Joda-på tross av at jeg avsluttet noelunde tidlig torsdagen-så kjenner man jo at man har hatt det gøy dagen før….men sola stekte, jeg hadde Morgan&Cola i kjøleskapet og notater fra konsertene å kose meg med….plutselig var klokka passert 12 og det var på tide å komme seg sørover til festivalen. (Jupp-det ER ukristelig tidlig å begynne å drikke før 12 fordi man skal være litt på gang før første konsert kl 13….)

Når jeg ankom var det allerede kommet endel folk-og frem til konsertstart kl 13:00 var det jaggu blitt nokså mye folk-fantastisk. Tror mange festivaler/arrangører rundt om misunner Karmøygeddon at de har bra med folk fra tidlig dag til sene kvelden!

Mistur -UNO STAGE
Hentet fra notatene mine: «Kick-ass rett i trynet fra start!»
Dette var rett og slett en skikkelig bra åpning på dag 2-jeg hadde på forhånd hørt at mange gledet seg til Mistur og jeg ble ikke skuffet. Sint bra metal levert av et samkjørt band styrt av en vokalist som så ut som han koste seg storveis sammen med oss. Publikum var med fra første riff og jeg tror aldri jeg har sett så mange «djevelhorn» før kl 14 før- dette var aldeles strålende!

Altar of Oblivion-UNO STAGE
Nok et «metal in your face» band, dvs god hard metal rett frem fra scenen. Vokalisten begynte litt usikkert men løftet seg kraftig utover-han hadde også årets lengste «jeg bare prater mens de tekniske problemene ordnes» sekvens-taklet med glans. En skikkelig bra start på 2.dag hadde vi nå fått-og det ble ikke dårligere…

RAM-UNO STAGE
Jaggu kom ikke band 3 også ut og blåste ørene våre ut med deilig fin metal. Helt klart inspirert av klassiske band som Maiden/Priest, og da kan det jo ikke bli dårlig sålenge de på scenen kan levere-og det gjorde de. Stemningen hos meg-og mange andre var nesten euforisk etter de første 3 bandene ut denne dagen-og det var mye bra i vente også…..helledussen!

RAm

RAM Foto: Jørgen Freim

In Mourning-GASSCO STAGE
Første band ut på Gassco Stage, og det var bra med folk- det var først her jeg innså dimensjonene- selv om flere hundre publikummere ikke fyller teltet viser de godt igjen! In Mourning leverte fin straigt-up-metal til et fornøyd publikum, en veldig «akkurat som forventet» konsert (i positiv mening) som fikk mange smil på plass i teltet.

Age of Taurus-UNO STAGE
Fikk bare med meg deler av denne konserten-fikk med meg at de spilte kul Sabbath-ish metal, og denslags er det mange som liker- med god grunn.

Taake-GASSCO STAGE
Taake er på mange måter et «enkelt» klassisk Black metal band- det er tungt, mørkt og fagert- for de som liker det sånn. For egen del er dette et lite hakk over min normale interessegrense men det var absolutt ikke feil å få med seg deler av konserten. Litt uvanlig for min del å se BM-band på en så stor scene forøvrig, og Taake gjorde seg ikke bort i de omgivelsene heller. Og det er et laaaangt steg fra mine første BM konserter på «Saualoftet» i Gamle Slakthuset i Haugesund til det Taake leverte her….

Swallow the Sun
-GASSCO STAGE
Dessverre fikk jeg ikke med meg dette bandet, måtte prioritere bort et band her for å få plass til spising osv før Sister Sin- snakket med flere som hadde fått den med seg, og forstod det slik at de var godt fornøyde.

Sister Sin-UNO STAGE

Mine notater til Sister Sin konserten....

Mine notater fra Sister Sin konserten….

Bildet sier det meste (i tillegg til at det viser at jeg begynte å bli litt lat-og pussa utover kvelden..). Fy faen for en konsert Sister Sin leverte. Vokalisten har en absolutt fantastisk tilstedeværelse på konserter, det må da være umulig å IKKE ha det gøy når hun drar på? Energinivået smitter kjappt langt utover de første radene foran scenen, og at dama ikke letter når hun headbanger er en gåte. Vokalen passer musikken like bra som C.Morgan passer til cola, jeg fikk gåsehud fra fotbladet og opp til den nokså tynt bemanna issen når «Fight song» ljomet utover gulvet. Helt klart topp-3 for meg dette året, og jeg vet mange andre var enige med meg. Seriøst-har du en mulighet til å se Sister Sin live-grip den, med begge hender!!!

Sister Sin

Sister Sin Foto:Jørgen Freim

UDO-GASSCO STAGE
Dette var andre konserten min med UDO og jeg synes han leverer igjen-man vet hva man får… litt begrenset beveglsesrepertoar etterhvert uten at det betyr noe som helst igrunn-stemmen holder fortsatt nok til at det funker. Mange vil nok savne litt flere ACCEPT låter underveis, men UDOs eget materiale holder helt greit for meg en liten time-ihvertfall når han avslutter med «Balls to the wall» som ga den første seriøse tunge allsangen i GASSCO-teltet for året. Den sangen kicker like mye som den gjorde for 20+ år siden, og å få høre UDO fremføre den er et privilegium-heltene begynner fakårten meg å bli gamle de og…..

Djevel-UNO STAGE
Ble bare noen få låter her på meg, nok til å konstatere at-surprisesurprise- nok et band leverte bra musikk- sitat notater:
«Gometall,ikke noe mer å si»

Einherjer-GASSCO STAGE
Vi var mange-veldig mange-som hadde gledet oss til Einherjer i år. Jeg har vært på Einherjerkonsert mange ganger og aldri vært verken skuffa-eller blitt blodfan. Dog må sies at som ikke så rent få andre har jeg fått fornyet interesse etter deres siste album «Av oss,for oss» som etter min mening er et album det kvalitetsmessig ikke er kommet mange av i denne genren de siste årene. Det var heller ikke vanskelig å se at jeg ikke var alene, for den stemningen i teltet når «signaturlåten» ljomet fra scenen…magisk. Einherjer stillte forøvrig også med egen Karmøygeddon t-shirt! Einherjer leverte et fantastisk show for oss, som musikalsk for min del var en av de absolutte høydarene på årets festival. Vi fikk også se at teltet gir endel muligheter mtp f.eks pyro og lys som man ikke hadde på Byscenen! Deilig å se band som kan fornye seg uten å miste essensen i det de driver med. I ettertid er jeg villig til å sette «Episk» foran denne konserten når jeg tenker tilbake på den….

einherjer

Einherjer Foto: Jørgen freim

Wintersun-GASSCO STAGE
Wintersun leverte hard, rask metal-og om jeg skal driste meg til å for en gangs skyld å prøve å definere et band-her er vi over i en folk-aktig side av metalen som flere band var innom i løpet av festivalen. Nokså fett, enkelt og greit.

karmøygeddon

God stemning på Wintersun konsert! Foto: Jørgen Freim

Kvelertak-GASSCO STAGE
Kvelertak var en av de store trekkplastrene for festivalen, og mange vil nok være enig med meg i at dette er litt i «nedre grense» for hva mange av de dedikerte metalfansene vil ha på Geddon. Det betyr egentlig ikke så mye, for de leverte uten tvil live-siste teltband ut for dagen, kjempestemning og nokså fullt, det ma ha vært endel over 1000(1400 kanskje?) på konserten. Det er ikke helt min greie som nevnt, men som mange andre med den litt negative holdningen i forkant endte jeg med å gaule og rope jeg også-klokka passerte tross alt midnatt etter 2.sangen og livet var fint!

Triosphere-WASP tribute-UNO STAGE
Dag 2 ble avsluttet med allsang på UNO STAGE hvor Trisosphere spillte WASP-klassikere til den store gullmedalje. Det jeg hadde igjen av stemme og energi forsvant et sted mellom «Blind in Texas» og «Chainsaw Charlie» tror jeg-fett var det uansett!

LØRDAG

Det skal ikke stikkes under en stol at når jeg velta ut av bingen denne festivalens 3.dag etter det som føltes som 2timer søvn var ikke formen helt der oppe akkurat….. Men det er utrolig hva en time med sofa, en lang dusj og tusenlitervannogsportsdrikke kan gjøre med en stakkar. 12:30 var jeg på plass, i god tid til første band ut. Så tidlig var jeg at jeg måtte starte dagen med en cider for brennevinsskjenkingen var ikke åpnet….ouch. Den var litt dryg, selv med ekstra mye is fra de hyggelige jentene i baren…. jeg prøvde å stramme meg opp så godt jeg kunne før jeg bestilte men jeg tror ikke jeg lurte noen. Jeg var sleggeknust! Det var derfor en delt velsignelse at solen skinte- deilig varme i ansiktet, himla sterkt lys for augene…..På den annen side-er man ikke litt tregstartet 3.dagen på Geddon har man gjort noe feil! Uansett fint med en halvtime og en røyk i solå før galskapens 3.dag startet….

Majalis-UNO STAGE
Første band ut var svenske Majalis, og her traff vi ikke helt tonen. Jeg er usikker på om det skyldes temposkiftene jeg ikke ble klok på, det faktum at jeg ikke hadde hørt de før eller min labre form…eller kanskje bare kombinasjonen. Uansett, hørte noen sanger før jeg tuslet ut i solen igjen for litt mer restituering og sosialisering. Man kan ikke like alt og gutta gjorde en ærlig innsats på tross av at å være første band ut 3.dagen ikke er det letteste.

Dynamite-UNO STAGE
I 2014 fikk jeg en fin overraskelse tidlige ene dagen med 77 som spillte herlig AC/DC inspirert rock og skapte kjempestemning på Jimmy legs. Dette året ga Dynamite meg mye av det samme. Formen gikk kjappt fra maruder til barelittdårligmensnartdrukketdetbort i løpet av et sett som gjerne kunne vart lengre for min del. Bandet leverte en deilig rockete konsert fyllt med fete riff, humør og stemning til taket. Ikke verst kl 14 på siste dag, og denne trenden med slike band tidlig MÅ videreføres. Dynamite folkens-kommer de til en scene nær deg, ta med rockehumøret og digg!

Backstreet Girls-UNO STAGE
Backstreet Girls er med hvert år på Geddon- de har tidligere kost seg med et fullstappet og svett Jimmy Legs-nå skulle de spille på en scene med omtrent dobbel kapasitet, noe jeg var litt spent på. Det begynte litt forsiktig men utover konserten begynte det å fylles opp med folk og stemningen steg merkbart. Backstreet Girls leverte sin vanlige dose sjarm, humør og boogierock/punk, og jeg koste meg. Noen vil kanskje savne den enda tettere atmosfæren på Jimmy Legs, for min del var dette bedre, vi som ikke stod helt fremme fikk med oss mye mer enn man gjorde borte ved baren på Jimmy legs.

backstreet girls

Backstreet Girls Foto: Jørgen freim

Viper Solfa-GASSCO STAGE
Første band ut i teltet lørdag var det nye bandet Viper Solfa, som består av kjente navn fra andre band/prosjekter. Mulig de var litt for ferske, for det var litt glissent i teltet-når det er sagt, teltet er stort så det skal endel til før det oppleves som godt besatt. Viper spillte bra metal og hadde igrunn fortjent et større publikum, men vi snakker tross alt fortsatt såpass tidlig som i 16-tiden på 3.dag av festivalen.

Triosphere-GASSCO STAGE
Triosphere som overbeviste med WASP covers fredagskvelden økte nå stemningen i teltet, og det gjorde de med stil. Deilig metal presentert av en dyktig vokalist som fikk publikum virkelig med på notene som det heter så fint. Nå begynte det å bli bra med folk også og 3.dagen var virkelig kommet skikkelig i gang-også for oss som trengte en skarp en eller 5 for å våkne skikkelig til liv….

Kalmah-GASSCO STAGE
Etter konserten hadde jeg to hovedinntrykk-Kalmah spiller fet metal, og vokalisten er ingen standupkomiker. De vitsene mellom låtene var så dårlige at det et under at ingen tok telling underveis. Bortsett fra den dårlige humoren dog-konserten sparka rumpe!!! Stemningen i teltet på god stigende nå-og bedre skulle det bli….

Equilibrium-GASSCO STAGE
Equilibrium (prøv å stave det med 2 i promille dere….) måtte avlyse ifjor-og jeg tror de ville gjøre opp for det dette året. Av og til er det best å la notatene fra kvelden si det som trengs:
«Leverte som fan NU KÖR VI!!!!!!!!!» (Litt usikker på hvorfor jeg «var svensk» etter konserten ettersom dette er et tysk band, men sikkert greit å ikke tenke for mye på det)

Equilibrium

Equilibrium Foto: Jørgen freim

Jørn Lande/Trond Holter-Dracula -GASSCO STAGE
Dette ble en liten nedtur for meg, det var rett og slett ikke min greie og det var helt feil tid på kvelden for slike musikalske utskeieleser. Jeg tror det «bare» var meg- folk rundt meg skrøt de opp i skyene stort sett, og evnene til å traktere instrumenter/synge hører jo jeg også at det er høyhøy klasse over. Kanskje er de for flinke, for min del ble det gode prestasjoner på scenen som ikke nådde ut til meg ihvertfall…..Nuvel-moving on!

Throne of Katarsis-UNO STAGE
Siste konsert på UNO stage for året, og Throne of Katarsis hadde gjort det så koselig atte, stearinlys og greier. Det var nesten litt søtt- helt til de begynte å spille må sies. Det er ikke mye søtt over Throne of Katarsis når de spiller opp til dans på lokalet. Det er mørkt, tungt, hardt og skittent. En lydvegg som dytter deg to steg bakover om du ikke vet hva som kommer. Det er 90-talls Black Metal tatt et lite steg videre føles det som. Nokså krevende, jeg gikk omtrent halvveis for å få et lite pusterom før Hammerfall, men jeg gikk med en litt god følelse inni meg. Eller kanskje det var litt smerte, av og til, særlig med Black metal er det en tynn linje mellom de to. Jeg tror ihvertfall fansen fikk det de ville!

Hammerfall-GASSCO STAGE
Nå begynte det å bli fullt i teltet- Hammerfall, et av de -jeg vil nesten si klassiske- heavy metal bandene fra Sverige var på plass. Det er noe med disse bandene som har turnert i årevis….de vet hvilke knapper som skal trykkes på og når det skal trykkes…let the hammer FALL funker sikkert like godt hver jævla konsert de spiller-og hvorfor ikke. Vi metalfans er stort sett oppmerksomhetshorer hele gjengen-involver oss, si at vi er flinke- så er vi happypappy resten av kvelden. Jeg lar meg lure hver gang ihvertfall….. Hammerfall leverte ihvertfall en knallkonsert, en skikkelig fin metalopplevelse var det, og teltet var så fullt det kunne bli denne helga på slutten.

HAmmerfall

Hammerfall Foto: Jørgen Freim

Arch Enemy-GASSCO STAGE
Nå var teltet omtrent pakket med det som var kommet til festivalen og Arch Enemy viste hvorfor de er et populært band på festivaler-de leverte en strålende konsert anført av en vokalist i storform såvidt jeg kunne bedømme. En perfekt avslutning på festivalen på mange måter- fullt telt, strålende «enkel» metal og kjempestemning. Vi er ikke så vanskelige å tilfredsstille når det bikker midnatt og tilfredsstillt tror jeg de fleste av oss ble…

Lørdagen ble avsluttet med allsang i baren til DJ Torgrims utvalgte toner- det passet helt perfekt, for jeg hadde fortsatt bittelitt stemme og hode igjen før jeg gikk dit… Søndagen tror jeg ikke vi skal snakke så mye om-det lå en eim av nær-døden opplevelser over Haugalandet denne søndagen….

Rangere konsertene? Tja- tror jeg nøyer meg med en topp-5 uten rangering…:

Sister Sin
Einherjer
Hammerfall
Equilibrium
Dynamite

Sosialisering er en viktig faktor på Geddon Foto: Jørgen Freim

Jeg vil også si noen korte ord om hvordan jeg syns det fungerte i Kopervik denne langhelgen:

Barer/Bongsystem/Priser:
Bonger fikk man kjøpt like innenfor inngangen og dette fungerte glimrende, sjeldent mer enn en liten antydning til kø og kjapp og god service. Mye kjappere og bedre for alle å betale med bonger i baren etter min mening. Jeg tror ikke jeg noen gang stod mer enn 4-5 minutt i kø i en bar, og det var på det absolutt «verste» når jeg skulle ha drinker oppe i 1866 mellom de store bandene sent på kvelden. Utover det var kø i barene omtrent ikke-eksisterende, og tro meg-ifølge lommeboken min vet jeg veldig godt hva jeg snakker om når det gjelder aktivitet i barene…. Hurtigbaren for øl nede i store teltet fungerte fint og var nok en mye medvirkende årsak til at det ikke hopet seg opp. Jeg vil også dra frem «spesialøl» baren ved matserveringen som et meget positivt innslag i årets festival, og Jo/Lervig skal ha skryt for gjennomføring-og godt øl! Jeg tror ikke Jo var nedpå mesteparten av lørdagen så ryktene om ølsalg av enn annen verden stemmer nok vil jeg tro….!!!
Prisene var publikumsvennlige- øl under 70kr og drinker/spesialøl til 90 er noen kroner under vanlige priser og det merker man når man tilbringer 35t på en festival konstant med noe å hånda…! Dette vet jeg går direkte på inntjeningen til KG under festivalen så det står stor respekt av at de setter publikum høyt i denne vurderingen. Avslutningsvis vil jeg benytte anledningen til å skryte av en smilende og serviceinnstilt barbetjening både oppe og nede, dåkke va go!

Gjennomføring/teknisk/tid-scenene:
For meg som gjengs publikummer opplevdes dette som bortimot plettfritt- jeg kan i løpet av 28 konserter huske en konkret gang at det ble helt stopp pga tekniske problemer (og det skyldes vel egentlig et av bandmedlemmene selv). Det er faktisk ganske befriende å kunne stole på at tider overholdes sånn i all hovedsak, spesielt siden noen av konsertene overlappet noe, noe som fort ville betydd at et kvarters forsinkelser ødela en annen konsert man ville se litt av helt. Imponerende jobb av crew/KG her.

Mat/Merch:
Ikke så mye å si her, folkene bak disken på matserveringen jobbet på spreng utover kveldene og da blir det bare smålig av meg å mase om litt merksnodig bruk av hansker og kalde hamburgerbrød. Litt kø innimellom (ihvertfall fredag såvidt jeg fikk med meg) men det må en kunne akseptere. Lite tips kunne kanskje vært et par færre retter for enklere logistikk? Merchdelen var BETYDELIg større dette året og det var bra, jeg fikk sikret meg et par fete t-skjorter som skal bli med meg på konserter fremover, og forøvrig var det greit med endel «luft» rundt merchen, en kunne rusle litt i bakkant, hvile hodet bittelitt og kikke før en gikk frem og kikket nærmere/handlet.

Go stemning i Merchteltet Foto: Jørgen Freim

Totalvurdering- 1866/telt/uteområder/vakter/WC:
På tross av litt kald vind var man jo heldig med været med sol hele fredagen og lørdagen. jeg er usikker på hvor mye vi hadde blitt påvirket av regn, det var nok teltduk nok til at alle kunne vært under tak uansett tror jeg, men litt «tett» kunne det kanskje blitt sent fredag/lørdag? Uansett fungerte det helt gull i år, og man klarte balansere konserter/barer på en slik måte at man fikk utnyttet arealene godt. Helt åpenbart at løsningene som ble valgt fungerte godt. Vaktene synes jeg gjorde en god jobb, jeg fikk med meg noen få som ble geleidet høflig ut, og så er det vel litt uenighet om hvorvidt moshpiten på Kvelertak fungerte som den skulle men utover det-som vanlig bare smil og god stemning. Egentlig helt makalaust for så mange berusede på en plass, men sånn er Geddon! WC-logistikken gikk helt ok, lite kø her også-litt smårusk å utsette på såpedispensere/papirholdere men ikke mer enn en må forvente, og det ble fyllt opp jevnlig.

Transport/overnatting:
Taxiselskapene var varslet og det var satt opp ekstra busser til Haugesund man kunne kjøpe billett til- et flott tilbud jeg benyttet meg av både fredag og lørdag. jeg fikk inntrykk av at det var greit for folk å komme seg i seng etter konsertene alle dagene, noe som må sies å være et betydelig større problem i Kopervik en vanlig helg…. Koperviks kanskje største problem er vel mangelen på overnatting for sånne tilstelninger-men med hotellbåt, bobilcamp og gjestebrygge lå tross alt mye til rette for mange, og det er bare hhv 10/20 minutt til flyplasshotellet og Park hotell nordover. Dette synes jeg arrangørene hadde løst glimrende, med tidlig annonsering av hotellbåt og andre mulighter.

Avslutningsvis vet jeg ikke helt hva jeg skal si….. At man kan flytte et sånt arrangement til en lokalitet med helt andre forutsetninger, doble omfanget og så kunne gå rakrygget ut etter 3 dager med terningkast 7 fra alt og alle-det skal egentlig ikke gå an….

Johnny, Arild, Einar,Kenneth,Øyvind,Audun, Kristian, Kirsten, Jane og alle Dere andre:
Tusen så aller hjerteligst takk skal Dere ha for nok en gang å lage en fantastisk opplevelse for oss alle. Jeg har pokker meg ikke ord- og det sier ikke lite- for hvor imponert jeg er av jobben Dere gjør, både med tanke på hvor bra Dere gjør den-og at Dere gjør den på dugnad. Jeg håper som alle andre så inderlig at Dere orker ta jobben til neste år også….

Vil du lese mer? Her er:
Review Karmøygeddon 2014