Review Karmøygeddon Arctic 2013

Audrey Horne KArmøygeddon Arctic 2013 Foto:Karl Inge S

Karmøygeddon Arctic er den kule lillebroren til Karmøygeddon- flere band på en og samme dag, en liten «minifestival» rett og slett som skal holde oss i live gjennom det lange året mellom hver Karmøygeddon….. Heldigvis legges det mye arbeid inn i Arctic også, så vi som stiller opp-og det var etter hva jeg kunne anslå endel- kan gå hjem med fornyede krefter i Karmøygeddon pausen.

BOMBERS
Første band ut var Motorhead tribute bandet Bombers fra Bergen. Jeg har aldri vært en stor Motorhead fan selv om de har noen sanger jeg tror «alle» som liker metal får litt rykninger i kroppen av…. Bombers leverte bra, det var overraskende bra oppmøte til å være første band ut såpass tidlig som kl 19 og en ting er sikkert- den vokalen, den var imponerende! Fin start på kvelden!

FREE FALL
Free Fall var et nytt bekjentskap for meg, og med fare for å gå i «nei det er de ikke!» fella-dette var overraskende mye rock til Arctic å være-Arctic har (noe ufortjent kanskje?) hatt rykte på seg for å stort sett dreie seg om den tyngste metalen-men her er vi nede på hard rock nivå innimellom. God rock/metal var det, uten at jeg følte det tok helt av for egen del. Nå begynte det også å fylles mer opp med folk, og den velkjente og kjære(?) tørrjokkingen på den underdimensjonerte røykeplassen var i full gang…..

SULPHUR
Etter Free Fall var det på tide å trappe det opp i god gammel Arctic ånd med Suplhur-et litt balck/death(???) aktig band, mørkt men ikke helsvart så å si. Nytt band for meg-igjen- og litt som vanlig blir dette litt tungt for meg som er mer en straight heavy/power metal fan i utgangspunktet. Sulphur var dog absolutt verdt å høre litt på, og jeg syns det er litt befriende med denne type vokal når musikken blir såpass tung/mørk, det er ofte «growlingen» som får meg til å skru av den tyngste metalen men her synes jeg det ble akkurat passe bruk av forskjellige vokaltyper. God stemning både inne på Byscenen og ute på røykeplassen på dette tidspunktet og jeg gikk over fra øl til Captain Morgan-det er jo alltid en god ide….

AUDREY HORNE
Karmøygeddon 2012 stod eg over torsdagen-og eg har angra mye på det- Audrey Horne ble rost såpass kraftig opp i skyene at jeg har sendt kraftige mentale beskjeder til Karmøygeddongjengen om at de sko tebake- åpenbart funka det for her va de. Og det va FEEETTTTTTT som faen!!!! Eg endte opp heilt fremme med gjerdet og der pleie eg ikke havna for ofte, reservert og beskjeden som eg e, men her måtte eg opp og frem og kjenna litt på feelingen upfront! Deilig passe hard grungerock, med herlig innlevelse fra bandet på scenen, en usedvanlig god kjemi mellom publikum og band . Rett og slett ein skikkelige høydare, og verdt heile billettprisen og mer til alene. Fan va bra!

BLACK DEBBATH
Moroguttene i Black Debbath avsluttet årets Arctic. Black Debbath spille bra rock/metal-og de er morsomme. Dessverre for meg er det noe med kombinasjonen som eg rett og slett ikke heilt like, så eg avslutta kvelden litt tidlig og gjekk etter hva ryktene sier glipp av en småepisk quiz-sekvens….

TAKK til KArmøygeddongjengen for NOK et supert arrangement,vi er blitt bortskjemte her på Haugalandet med arrangementene Dere leverer-og vi elsker det!!

Sjekk lineupen for Karmøygeddon 2014 her